Frøy skole er et heldags skoletilbud til barn som har omfattende hjelpebehov, og som vil ha behov for samordna tjenester videre i livet.
Vi tilbyr også skoletilbud til barn som i perioder trenger tilrettelegging av skoledagen.
Skolen gir veiledning til andre skoler i forhold til ASK ( Alternativ-Supplerende- Kommunikasjon).
Skolen har egen SFO.
I alt har skolen undervisningstilbud for ca. 50 elever.
Skolen ligger fint til på Frostvedt/Hovland – med et romslig og vakkert uteområde med kort vei til fine friområder.
Frøy skole har egen svømmehall med tilbud til alle elevene.
Visjon: Læring først med trygghet som næring.
Verdier
- Et læringssyn hvor læring skjer gjennom mestring og samspill, og hvor det er grunnleggende trygghet i læringsmiljøet.
- Et elevsyn hvor alle er like verdifulle, hvor alle har rett til å bli sett, og hvor alle kan lære.
På Frøy skole har vi et oppdrag som baserer seg på:
- Å gjøre elevene mest mulig rustet til å mestre livet her og nå, og i framtida.
- Elevens rett til å være aktør i eget liv ut ifra egen forutsetninger.
- Tilrettelegging av læringssituasjoner hvor eleven utvikler tro på seg selv og på muligheter for læring.
- Et nært samarbeid med foresatte.
Verdier: LER: Likeverd – Engasjement – Robusthet
Grupper
Elevene er i hovedsak inndelt i fem team/trinn:
Frøya, Frigg, Småskoletrinn, Mellomtrinn og Ungdomstrinn.
Frøya
Frøya er en avdeling ved skolen som gir tilbud til elever med omfattende og kombinerte læringsvansker. Elevene trenger tett oppfølging og har 1:1 dekning det meste av skoledagen og i SFO.
I opplæringen vektlegges, alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK), tidligstimulering, sansemotorisk trening og musikkterapi.
Enkelte elever har også behov for medisinsk bistand.
Avdelingen har et blått og et hvitt sanserom, bygd opp etter Snoezelen-filosofi.
Frigg
Frigg er en avdeling ved skolen som gir tilbud til elever med behov for oversikt, forutsigbarhet og skjerming.
Elevene trenger tett oppfølging og har 1:1 det meste av skoledagen. I opplæringen vektlegges, alternativ- og supplerende kommunikasjon, ADL, sosial ferdighetstrening og sansemotorisk trening.
Avdelingen har et eget sansemotorisk rom.
S-trinn/M-trinn/U-trinn
På disse trinnene får elevene opplæring i grupper med varierende størrelse, men også i 1:1. Opplæring i 1:1 gjelder særlig ved innlæring av ny kunnskap.
Vi fokuserer på å legge til rette for utvikling og mestring av sosiale ferdigheter og reell opplevelse av vennskap med jevnaldrende. Innenfor trinnene blir derfor elevene ofte inndelt i aldersblandede grupper, med vekt på å kunne ivareta elevenes behov for sosial trening og tilhørighet og mestringsopplevelser.
I opplæringen legges det vekt på ferdigheter og kunnskap som er nyttig for den enkelte elev. Vi tar utgangspunkt i opplæringsmålene i Kunnskapsløftet, og tilpasser i forhold til den enkelte elevs forutsetninger.
Vi har stort fokus på å tilstrebe at den enkelte elev skal motta opplæring som gjør dem best mulig rustet til å mestre dagliglivets utfordringer og for å kunne delta i fritidsaktiviteter, arbeid og fellesskap i samfunnet.
Skolens satsingsområder for personalet
- Aktiv læring
- Alternativ- og supplerende kompetanse (ASK)
- Læring på digitale flater
- Økt kunnskap og forståelse av elever som står i store utfordringer